Wednesday 25 January 2023

WARISAN DAN BUDAYA- BAJU KURUNG DAN BAJU MELAYU

 

Menurut sejarawan, baju kurung telah diperkenalkan sejak alam Melayu lagi dan didapati mempunyai pengaruh daripada pedagang Islam dan India.

Hal ini kerana potongan leher yang berbentuk Tunik merupakan bentuk leher yang pada asalnya digayakan oleh orang Arab terdahulu.

Kemudian, baju kurung telah diperkenalkan secara meluas dan dikuatkuasakan oleh Sultan Muhammad Syah iaitu sultan Melaka. 

Pada 700 tahun dahulu, baju melayu sebenarnya turut digelar sebagai baju kurung. Selain itu, pakaian ini mempunyai rekaan baju yang agak singkat dan ketat.
Sejurus itu, busana tradisional ini telah dimodenkan oleh sultan Johor dan inilah busana yang digunakan sehingga hari ini. 

Bagindalah yang memperkenalkan Baju Melayu Teluk Belanga, dimana pakaian ini mempunyai jahitan kemas di kolar bulat dan satu butir butang.

Begitu juga dengan baju kurung, busana ini merupakan pakaian wanita yang sopan dan dipakai ketika menghadiri majlis dan adat.

Baju kurung tradisional mempunyai beberapa aspek yang berbeza dengan ciri-ciri kurung moden.

Busana ini berpesak, berkekek, berleher bulat dan labuh sehingga di bawah paras lutut serta dikemaskan dengan jahitan tulang belut.
Selain itu, baju melayu juga telah mengalami beberapa perubahan. Contohnya, Baju Melayu Cekak Musang yang diperkenalkan oleh Sultan Ibrahim ibni Sultan Abu Bakar.

Baju melayu ini mempunyai potongan kolar menegak dan disertakan dengan lima butir butang.

Rekaan baju melayu dikatakan mempunyai maksud tersirat yang berkaitan dengan agama Islam. 

Sejarawan Azah Aziz mengatakan lima butir butang pada cekak musang melambangkan lima Rukun Islam.

Disamping itu, enam pesak di sisi baju pula merupakan simbolik bagi enam Rukun Iman, tiga buah kocek baju pula mewakili tiga tuntutan dalam Islam iaitu Islam, Iman dan Ihsan.

No comments:

Post a Comment

SEJARAH NGERI BELANDA

  Cuba bayangkan, seorang presiden dibunuh dan dimakan oleh rakyatnya sendiri kerana kegagalan melindungi negara mereka. Tragedi itu terjadi...