Thursday 26 January 2023

SEJARAH NGERI BELANDA

 

Cuba bayangkan, seorang presiden dibunuh dan dimakan oleh rakyatnya sendiri kerana kegagalan melindungi negara mereka. Tragedi itu terjadi di negara Eropah iaitu Belanda. Pada abad 17 antara 1575 hingga 1672, Belanda merupakan negara yang kaya dan mewah serta dikenali sebagai zaman keemasan. 

Seorang lelaki, Johan de Witt seorang yang kaya dan mendapat pendidikan sempurna. Ayahnya ialah ahli politik, kerana itu dia dapat mencipta nama dalam bidang politik pada usia muda.

Ketika Johan menamatkan pelajarannya, berlaku kemelut politik sehingga dia melibatkan diri sebagai pemimpin dan ahli politik. Oleh itu, dia dipilih sebagai counsellor pensionary. Setara jawatan Perdana Menteri.

Pembentukan ‘Triple Alliance’ pada 1668 ialah pakatan diplomatik antara Sweden, Republik Belanda dan England untuk menentang Perancis. Ketika itu, Perancis diperintah oleh Raja Louis XIV.


Pada 1672, Raja Louis melancarkan perang ke atas Spanish Netherlands. Kesan peperangan itu menyebabkan orang ramai terkorban. Kejadian itu merupakan titik terakhir kepimpinan Johan. Rakyat Belanda beralih kepada William III sebagai pemimpin dan menuduh Johan sebagai pengkhianat.

Cornelis, abang kepada Johan dipenjara atas dakwaan palsu bahawa dia merancang membunuh William III. Ketika Johan mahu melawat abangnya di penjara, dia diserang oleh orang ramai dan dibunuh pada 20 Ogos 1672.

Kedua-dua beradik ini digantung di luar penjara. Mayat mereka dipotong dan disiat-siat serta dicacatkan. Selain itu, bahagian badan mereka dibawa pulang untuk dimasak dan dimakan.

“Kami benci dia, maka kami makan dia,” pengakuan daripada orang ramai kerana kebencian kepada Johan de WItt

No comments:

Post a Comment

SEJARAH NGERI BELANDA

  Cuba bayangkan, seorang presiden dibunuh dan dimakan oleh rakyatnya sendiri kerana kegagalan melindungi negara mereka. Tragedi itu terjadi...