Wednesday 25 January 2023

LOKASI YANG DIKUNJUNGI - LANGKAWI

 

Pulau Langkawi ialah pulau pelancongan paling popular di Malaysia. Ia adalah salah satu daerah dalam negeri Kedah. Pelancong yang ingin melawat pulau ini boleh menaiki kapal terbang atau feri dari Jeti Kuala Kedah, Jeti Kuala Perlis atau Jeti Penang. Pulau ini terkenal dengan aktiviti membeli-belah. Ia telah di isytihar sebagai pulau bebas cukai pada tahun 1987.

Keistimewaan Pulau Langkawi ialah kerana adanya beberapa tarikan alam semulajadi yang unik. Antara destinasi pelancongan yang popular ialah Kilim Geoforest Park, Pulau Dayang Bunting, pantai Chenang dan air terjun Telaga Tujuh. Selain itu, pelancong boleh melihat pemandangan seluruh Pulau Langkawi dari puncak Gunung Mat Chinchang dengan menaiki kereta kabel.

Selain tarikan alam semulajadi, banyak usaha telah dilakukan bagi menarik kehadiran pelancong. Berbagai aktiviti diatur saban tahun seperti LIMA, Tour de Langkawi, Iron Man Malaysia Langkawi dan sebagainya. Berbagai tempat menarik dibangunkan seperti Underwater World, Laman Padi, Taman Buaya dan lain-lain.

TEMPAT YANG MENARIK

1. Kereta Kabel Langkawi - SkyCab Panorama Langkawi

Kereta Kabel Langkawi atau lebih dikenali sebagai Langkawi Cable Car ialah salah satu tarikan pelancongan utama di Pulau Langkawi. Mula beroperasi pada 25 Februari 2005, ia sering menjadi tumpuan pelancong dalam dan luar negeri.

Apa yang menarik tentang Kereta Kabel Langkawi adalah ia mempunyai laluan yang paling curam di dunia. Ia juga merupakan pengangkutan utama untuk ke puncak Gunung Mat Chinchang (Machincang) dimana pengunjung dapat melihat keindahan alam semulajadi, pemandangan menarik Langkawi dan pulau-pulau diperairannya.

Kereta Kabel Langkawi terletak di Oriental Village iaitu di kaki Gunung Mat Chinchang. Pengunjung boleh kesini dengan bas, van atau kereta sewa pandu sendiri. Jarak dari pekan Kuah ke Langkawi Cable Car lebih-kurang 30KM, manakala dari Pantai Cenang pula ialah kira-kira 20KM.

Kereta Kabel Langkawi akan membawa penumpang ke puncak Gunung Mat Chincang. Disepanjang perjalanan lebih-kurang 15 minit ini, penumpang akan dapat melihat pemandangan hutan semulajadi yang menghijau dari udara, kata orang putih bird eye's view. Apabila semakin tinggi, lautan dan pulau-pulau kecil diperairan Langkawi mula kelihatan. Penumpang juga dapat menyaksikan kelainan jenis pokok-pokok apabila ketinggian berbeza serta struktur batuan yang berusia lebih 500 juta tahun.

Semasa menaiki Kereta Kabel Langkawi, dari jauh kelihatan Gunung Mat Chinchang tersergam indah. Penumpang akan melihat hutan semulajadi yang meliputi kawasan ini. Dibahagian bawah, kelihatan pokok-pokok yang tinggi menghijau. Gondola akan melalui puncak pokok-pokok ini.

arikan lain yang ada dipuncak Gunung Mat Chincang ialah SkyBridge atau Jambatan Gantung. Ia adalah sebuah jambatan berbentuk melengkung yang dibina di puncak Gunung Mat Chincang. Jambatan ini digantung pada sebuah tiang (menara) setinggi 82 meter. Ia merentasi dua puncak dengan ketinggian lebih-kurang 100-meter dari tanah. Panjang jambatan dari hujung ke hujung ialah 125 meter.

Hanya 250 orang pengunjung sahaja boleh berada diatas jambatan pada satu-satu masa. Pada yang berminat untuk merasa debaran berada diatas jambatan gantung ini, tiket boleh didapati melalui kaunter tiket SkyBridge di Stesen Atas. Harga tiket dewasa ialah RM6 dan kanak-kanak RM4.

2.Underwater World Langkawi

Underwater World Langkawi ialah salah satu tempat menarik paling popular dikalangan pelancong yang melawat pulau bebas cukai ini. Hampir semua ejen pelancongan memasukkan tempat ini sebagai salah satu lokasi lawatan didalam pakej mereka. Underwater World Langkawi menawarkan koleksi akuarium yang menempatkan berbagai spesis hidupan air tawar dan hidupan laut dari serata dunia. Underwater World Langkawi terletak di Pantai Cenang. Lokasinya ialah dihujung pantai, diatas bukit yang menjadi pemisah Pantai Cenang dan Pantai Tengah.

3.Kota Mahsuri Langkawi

Kota Mahsuri Langkawi adalah antara tarikan pelancongan utama di Pulau Langkawi, Kedah. Ia dibangunkan di kampung asal Mahsuri dimana beliau dikebumikan. Selain Makam Mahsuri, berbagai artifak peninggalan sejarah dikumpulkan di dalam sebuah kompleks yang luas. Perkampungan kecil termasuk rumah-rumah tradisional dibina semula berdasarkan seni rekabentuk pada zaman itu. Kota Mahsuri terletak di Kampung Mawar, Mukim Ulu Melaka.Lokasinya sangat menarik dimana pemandangan sawah padi dan bukit-bukau yang menghijau begitu mempersonakan.
Kota Mahsuri Pulau Langkawi adalah destinasi tarikan pelancongan Warisan dan Sejarah. Tarikan utama adalah Makam Mahsuri yang terkenal dengan lagendanya.  Namun ia tidak terhenti disitu sahaja.

Pengunjung dapat melihat dan mempelajari budaya, rekabentuk dan senibina serta artifak selain sejarah itu sendiri. Tempat pertama yang anda akan lalui setelah membayar tiket masuk ke kota ini ialah bangunan Kota Mahsuri. Ia agak luas dan pengunjung akan mengikut laluan dimana pameran kebudayaan, lukisan dan artifak sejarah dapat dilihat.




No comments:

Post a Comment

SEJARAH NGERI BELANDA

  Cuba bayangkan, seorang presiden dibunuh dan dimakan oleh rakyatnya sendiri kerana kegagalan melindungi negara mereka. Tragedi itu terjadi...