Wednesday 25 January 2023

PAKAR MOTIVASI- DATO' DR MOHD FADZILAH KAMSAH

 


Dato’ Fadzilah dikenal sebagai pakar motivasi handal asal Malaysia yang lahir di Kampung Sungai Pinang, Klang, Selangor, pada 16 Julai 1951. Tahun ini, beliau sudah lebih dari 35 tahun menjadi motivator untuk 12000 lebih sesi motivasi dengan jumlah peserta hingga 300000 orang dari kalangan pelajar hingga orang dewasa.

Beliau merupakan lulusan Universiti Malaya dengan mendapat “Kepujian Kelas Pertama” dengan jurusan Sains Pertanian di tahun 1975. Kemudian, Dato’ Fadzilah melanjutkan pendidikannya ke University of Wisconsin dan mendapat gelar PhD. pada tahun 1984 dengan permbelajaran terkait komunikasi.

Kariernya dimulai dengan menjadi penceramah di Universiti Putra Malaysia sejak tahun 1977 selama sekitar 17 tahun. Hingga pada tahun 1993, beliau memutuskan untuk mendalami bidang motivator serta mendirikan organisasi yang menyediakan layanan kaunseling dan motivasi untuk keluarga.

Tidak hanya menjadi motivator, ia juga menulis buku yang hingga kini berjumlah 40 judul. Selain itu, beliau juga pernah mengadakan seminar motivasi hingga ke Singapura. Hal yang dapat kita teladani dari Dato’ Fadzilah adalah kemahuannya untuk terus belajar serta konsisten untuk selalu mengembangkan diri.


No comments:

Post a Comment

SEJARAH NGERI BELANDA

  Cuba bayangkan, seorang presiden dibunuh dan dimakan oleh rakyatnya sendiri kerana kegagalan melindungi negara mereka. Tragedi itu terjadi...